Huurprijs

Huurspecificatie

In de huurspecificatie staat hoe uw huur is opgebouwd. U kreeg de huurspecificatie bij uw huurcontract. Elk jaar ontvangt u een nieuwe huurspecificatie.

Bent u uw huurspecificatie kwijt? U kunt bij ons een kopie opvragen via het contactformulier.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in uw huurkosten. U kunt huurtoeslag aanvragen via belastingdienst.nl.

Heeft u vragen over huurtoeslag? Dan kunt u gratis bellen met de Belastingdienst Particulieren: 0800-0543.

U komt in aanmerking voor huurtoeslag wanneer u aan twee voorwaarden voldoet:

  1. U huurt een zelfstandige woning.
  2. U betaalt in verhouding tot uw inkomen te veel huur.

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor huurtoeslag? U kunt een proefberekening maken via de website van de Belastingdienst.

Hierbij heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Uw netto (kale) huurprijs.
  • Uw subsidiabele servicekosten met een maximum van € 12 per servicedienst. Dit zijn de schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten, de energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten en de huismeesterkosten.

Krijgt u huurtoeslag?

Dan ontvangt u elke maand een vast bedrag van de Belastingdienst. U betaalt zelf de volledige huur aan Havensteder. U betaalt de huur altijd een maand vooruit. Daarom krijgt u van de Belastingdienst de huurtoeslag ook vooruit. De huurtoeslag voor bijvoorbeeld januari krijgt u al in december.

Wilt u zeker weten dat u op tijd betaalt? Dan kunt u het beste betalen via automatische incasso.

Opbouw huurprijs

De huurprijs is opgebouwd uit de kale huur, servicekosten en eventuele warmteleveringskosten. U kunt de opbouw van uw huurprijs zelf inzien. Bij uw huurcontract kreeg u een overzicht van de opbouw van uw huurprijs. Ook ontvangt u elk jaar een huurspecificatie. U kunt ook inloggen op uw account om de opbouw van uw huurprijs in te zien.

opbouw huurprijs bekijken

Toelichting opbouw huurprijs:

  • Netto (kale) huur: het bedrag dat u betaalt voor het gebruik van de woning.
  • Servicekosten: de kosten die u betaalt voor het gebruik van verschillende voorzieningen, verzekeringen en diensten in en om uw woongebouw. Denk aan elektra en schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes, wijkbeheerkosten en de glasverzekering.
  • Eventuele warmteleveringskosten: de kosten die u betaalt voor het gebruik van de verwarming in uw woning.

Bent u uw huurspecificatie kwijt? U kunt bij ons een kopie opvragen via het contactformulier.

Puntentelling

De huurprijs hangt af het soort huurcontract dat u heeft. Heeft u een sociale huurwoning? Dan bepaalt de woningwaardering hoeveel huur u maximaal per maand betaalt. Huurt u een vrijesectorwoning? Dan geldt er geen maximale huurprijs. Uw verhuurder en u bepalen zelf het huurbedrag. Wilt u de puntentelling van uw woning zien? U kunt hieronder inloggen met uw account.

Heeft u een vraag over de puntentelling van uw woning? Vult u dan het contactformulier in of stel uw vraag via onze webchat of WhatsApp (06 13 65 38 13).

puntentelling woning bekijken

De maximale huurprijs van uw woning


Hoe hoger de kwaliteit van de onderdelen in uw woning, hoe meer punten uw woning krijgt. En hoe hoger het totale puntenaantal, hoe hoger de maximale huur. Dit is de huur die wij maximaal voor uw woning mogen vragen. Wij vragen dit maximale huurbedrag vrijwel nooit. Wij vinden het belangrijk dat wonen betaalbaar blijft. Daarom rekenen we doorgaans een lagere huur dan de maximale huur.

Meer informatie over de puntentelling?

Kijk op de website van de Rijksoverheid en de website van de huurcommissie.