Verbeteronderhoud Schermerhoek

Samen met Team ERAflats verbeteren we 504 sociale huurwoningen in de Schermerhoek. De woningen worden duurzamer en comfortabeler om in te wonen. De buitenkant van het gebouw krijgt een flinke opfrisser en de entree een moderne uitstraling. Daarnaast zorgen we samen met bewoners en wijkpartijen dat het nog fijner wonen wordt in de Schermerhoek.

De Schermerhoek in Capelle aan den IJssel is ruim 50 jaar geleden gebouwd en toe aan verbetering. Daarom pakken we nu met Team ERAflats (Smits Vastgoedzorg x Era Contour) het hele gebouw en alle woningen aan. In het verbeteronderhoud zit onder andere betere isolatie, goede ventilatie en het verwijderen van de gasaansluiting.

Door de werkzaamheden worden de woningen energiezuiniger. De woningen gaan van gemiddeld label E en D naar label A. Naast verduurzaming krijgen alle woningen een nieuw toilet en vervangen we een groot deel van de keukens en badkamers.

Schermerhoek, het thuis van bewoners

Naast dat we het woongebouw en de woningen verbeteren, gaan we ook in gesprek met de bewoners van de Schermerhoek. Wat vinden zij prettig aan het wonen in deze wijk, en wat kan beter? Uit interviews met bewoners en gesprekken met de klankbordgroep kwamen goede ideeën en verbeterpunten boven tafel. Daar gaan we de komende tijd samen invulling aangeven.

Er komen op de begane grond bedrijfsruimtes en publieke ruimtes waar de bewoners van de Schermerhoek iets aan hebben. Dit zorgt voor een levendige buurt waar bewoners zich veilig voelen en elkaar kunnen ontmoeten. De invulling van de ruimtes is nu nog niet bekend.

Verder werken we samen met bewoners en wijkpartijen, zoals Welzijn Capelle en gemeente Capelle aan den IJssel aan een schone wijk.

Met wie voeren we de werkzaamheden uit?

Team ERAflats is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden in en om het woongebouw. We werken nauw samen in zowel de voorbereiding en de uitvoering. Ook de klankbordgroep van bewoners denkt mee over de aanpak.

Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?

De werkzaamheden zijn in november 2022 gestart en draaien momenteel op volle toeren. In onderstaande afbeelding ziet u het bovenaanzicht van de Schermerhoek. De Schermerhoek is opgebouwd uit zes blokken. We starten met onze werkzaamheden bij blok 1, en werken zo door naar blok 6. De rode pijlen geven aan aan welke kant van een blok we beginnen: van links naar rechts of juist andersom. We werken per strang van boven naar beneden. Een strang bestaat uit 1 rij woningen die boven elkaar liggen. Dus van verdieping 14 naar verdieping 1.

De sociaal begeleider van Havensteder vertelt de bewoners in een persoonlijk gesprek over de werkzaamheden. Dat is 4 à 5 maanden voor de start. De wooncoach van Team ERAflats neemt twee weken voor de start nogmaals de planning en werkzaamheden met de bewoners door.

Hoelang duren de werkzaamheden?

De totale werkzaamheden in het woongebouw duren 2 jaar. Het woongebouw is bijzonder groot. In het gebouw zijn 504 woningen, bergingen en twee bedrijfsruimten aanwezig. We werken per strang. In de woningen zijn we maximaal 14 werkdagen bezig. Een werkweek is van maandag tot en met vrijdag en telt 5 werkdagen. We verwachten dus ongeveer 3 weken in iedere woning bezig te zijn.

We begrijpen dat het verbeteronderhoud veel vraagt van de bewoners. Als bewoners dat willen kunnen zij tijdelijk gebruikmaken van logeerwoningen en woonunits die vlak bij het woongebouw staan. Met de inzet van woonunits hoeven we minder woningen vrij te houden als logeerwoning. In tijden van grote woningnood is elke beschikbare woning er een.

Centrum voor Woononderzoek

Wij vinden het belangrijk om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de bewoners. Daarom laten we een onafhankelijke organisatie, Centrum voor Woononderzoek, de beleving van de bewoner onderzoeken tijdens het verbeteronderhoud. Van uitverhuizen tot weer terugverhuizen in de vernieuwde woning. Alle betrokken partijen worden onder de loep genomen. Zo kunnen we tijdens het proces zo nodig bijsturen en verbeteren.


De Bouwpraktijk

Op de bouwplaats van de Schermerhoek is een speciale loods ingericht voor De Bouwpraktijk. De Bouwpraktijk is een uniek concept waarbij op een duurzame manier gekeken wordt naar social return. Hierin worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan in de bouw geholpen. Het traject duurt 12 weken en de deelnemers worden elke werkdag van 7 – 16 uur op de bouwplaats verwacht. Op deze manier worden zij werkfit gemaakt en kunnen zij kennismaken met de bouw. Inmiddels werken 4 ex-deelnemers nu in loondienst mee aan de verduurzaming van de Schermerhoek; anderen werken op projecten in de buurt of hebben gekozen voor een baan buiten de bouw.

Informatie voor de bewoners van de Schermerhoek

We houden u via deze pagina, nieuwsbrieven en het wekelijkse spreekuur op de hoogte van de werkzaamheden op de Schermerhoek.

Wie zijn mijn contactpersonen?

Tijdens de werkzaamheden zijn Nairis Olbino (06 41 56 65 09) en Eren Yildiz (06 13 11 47 48) uw contactpersonen vanuit Havensteder. U kunt bij hen en de wooncoach Helma van Hoorn van Team ERAflats terecht tijdens de spreekuren op maandag en woensdag tussen 14.30 - 15.30 uur op de bouwplaats. Zij zitten in het kantoor van de portier.

Veel gestelde vragen
Welke werkzaamheden worden er in mijn woning uitgevoerd?

De werkzaamheden zijn terug te lezen in het bewonersboekje.

Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?

De werkzaamheden worden per blok en strang uitgevoerd. Voordat de werkzaamheden aan uw blok starten komen wij twee weken van tevoren bij u langs voor een persoonlijk gesprek.

Waar verblijf ik tijdens de werkzaamheden?

Alle bewoners van de Schermerhoek kunnen, als zij dat willen, gebruikmaken van een tijdelijke woonunit/ logeerwoning tijdens de werkzaamheden in de woning. Als bewoners liever thuisblijven kan dat natuurlijk ook. Met deze bewoners maken wij tijdens het huisbezoek afspraken over de werkzaamheden en de planning. Deze bewoners kunnen gebruikmaken van de rustruimte en het badhuis.

Welke voorbereidingen moet ik zelf doen?

Uiterlijk twee weken voordat de werkzaamheden beginnen, komen we bij u langs om te bespreken wat u nog moet voorbereiden. U kunt alvast rekening houden met tenminste de volgende voorbereidingen:

  • We gaan in elke woning de ramen vervangen, daarom vragen wij u binnen 1,5 meter vanaf de ramen alle spullen en meubels te verwijderen. Ook vragen wij u uw gordijnen incl. ophangsystemen te verwijderen en de looproutes naar de ramen vrij te maken.
  • Wordt uw badkamer, keuken en/of toilet vernieuwd? Dan vragen wij u deze ruimtes leeg en schoon te maken.
  • Ook in de berging voeren wij werkzaamheden uit. Wij vragen u al uw spullen eruit te halen. Voor de start van de werkzaamheden plannen we grofvuildagen, zodat u spullen die u weg wilt doen, gelijk weg kunt gooien in een vuilcontainer.
Krijg ik een ongeriefsvergoeding?

Alle bewoners krijgen een ongeriefsvergoeding van 400 euro. Ook krijgt u een vergoeding van 20 euro voor gebruik van elektra. In totaal krijgt u een ongeriefsvergoeding van 420 euro. Deze vergoeding wordt 1 maand na oplevering van de woning uitbetaald.

Hoe ga ik straks koken?

De gasaansluiting wordt uit uw woning verwijderd. U gaat straks elektrisch koken. Als u nu een gasfornuis heeft, dan krijgt u daar een elektrisch fornuis voor terug. Heeft u nu een gasstel? Dan krijgt u een elektrische kookplaat. U krijgt ook een nieuwe pannenset die geschikt is voor elektrisch koken. Bewoners die nu al elektrisch koken, krijgen een vergoeding van 625 euro zonder pannenset.

Contact

Heeft u nog vragen over het project? Neem dan contact op met Havensteder via het contactformulier op de website.