Geplaatst op

Op 1 juli 2023 ging de Wet Goed Verhuurderschap in. De wet geeft gemeenten middelen en bevoegdheden om misstanden in de huur- en huisvestingssector te voorkomen en aan te pakken. Daarnaast stelt de wet normen aan verhuurders. Een van de normen is dat elke verhuurder verplicht is om huurders te wijzen op de rechten en plichten die zij hebben. Dit is uitgewerkt in de regeling Goed Verhuurderschap.

Wat is de regeling Goed Verhuurderschap?

In de regeling staat informatie over de rechten en plichten bij de huur van een woning. Deze staan ook opgeschreven in onze algemene huurvoorwaarden.

De algemene huurvoorwaarden van Havensteder vindt u op: Havensteder huurvoorwaarden

De nieuwe wet voegt een tweetal informatieregels toe die nog niet in de algemene huurvoorwaarden staan.

De nieuwe informatie gaat over de verschillende huurovereenkomsten die er zijn, en over hoe u klachten en geschillen kunt melden bij ons als verhuurder, maar ook bij de huurcommissie en een gemeentelijk meldpunt.

Verschillende soorten huurovereenkomsten

Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op Rijksoverheid: verschillende soorten huurcontracten.

Het melden van klachten en geschillen

Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over ons en ons dat wilt vertellen. Ook kan het gebeuren dat wij van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u uw klacht melden via onze website Havensteder klachten.

Als uw klacht niet wordt opgelost, dan kunt u terecht bij andere organisaties.

De Geschillenadviescommissie

Deze behandelt klachten die zijn uitgegroeid tot een geschil en kan bemiddelen of advies uitbrengen om het geschil op te lossen. Op Geschillenadvies vindt u meer informatie.

Gemeente

Vanaf 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders of verhuurbemiddelaars. Iedere huurder kan daar terecht. Op Ongewenst verhuurgedrag melden | Rotterdam.nl leest u hier meer over.

Kantonrechter/Huurcommissie

In een aantal gevallen kunt u ook naar de huurcommissie of de kantonrechter. Op Rijksoverheid: huurcommissie en kantonrechter leest u hier meer over.

We passen de algemene huurvoorwaarden aan. Nieuwe huurders ontvangen deze informatie bij het ondertekenen van het huurcontract. Alle huidige huurders informeren we per brief.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

€ 1.395,- voor De Sportspullenbank

Havensteder organiseert elk jaar een pingpongtoernooi voor medewerkers. De opbrengst gaat altijd naar een goed doel. Dit jaar haalden we € 1.395,- op voor De Sportspullenbank.
Lees meer

Blog: 25 jaar volkshuisvesting

Vandaag, 1 december 2025, ben ik 25 jaar actief in de Rotterdamse volkshuisvesting. Mijn start was bij PWS in Rotterdam. In 2011 gingen we samen met Com.Wonen verder onder de naam Havensteder.
Lees meer

Klaar voor start bouw 300 sociale huurwoningen Merwehaven

Na een razendsnelle ontwikkeling van 1,5 jaar zijn woningcorporaties Havensteder, Woonstad Rotterdam en Woonbron klaar voor de start van de bouw van 3 woontorens in de Merwehaven; de Accenttorens. De Merwehaven in Rotterdam West wordt een vernieuwende stadswijk en maakt deel uit van Merwe-Vierhavens (M4H). Deze mijlpaal werd gevierd en onderschreven door alle bestuurders van de corporatie, wethouder Chantal Zeegers, Rolof Venema van Hillen & Roosen en Saskia Oranje van DOOR architecten.
Lees meer