Geplaatst op

Op 1 juli 2023 ging de Wet Goed Verhuurderschap in. De wet geeft gemeenten middelen en bevoegdheden om misstanden in de huur- en huisvestingssector te voorkomen en aan te pakken. Daarnaast stelt de wet normen aan verhuurders. Een van de normen is dat elke verhuurder verplicht is om huurders te wijzen op de rechten en plichten die zij hebben. Dit is uitgewerkt in de regeling Goed Verhuurderschap.

Wat is de regeling Goed Verhuurderschap?

In de regeling staat informatie over de rechten en plichten bij de huur van een woning. Deze staan ook opgeschreven in onze algemene huurvoorwaarden.

De algemene huurvoorwaarden van Havensteder vindt u op: Havensteder huurvoorwaarden

De nieuwe wet voegt een tweetal informatieregels toe die nog niet in de algemene huurvoorwaarden staan.

De nieuwe informatie gaat over de verschillende huurovereenkomsten die er zijn, en over hoe u klachten en geschillen kunt melden bij ons als verhuurder, maar ook bij de huurcommissie en een gemeentelijk meldpunt.

Verschillende soorten huurovereenkomsten

Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op Rijksoverheid: verschillende soorten huurcontracten.

Het melden van klachten en geschillen

Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over ons en ons dat wilt vertellen. Ook kan het gebeuren dat wij van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u uw klacht melden via onze website Havensteder klachten.

Als uw klacht niet wordt opgelost, dan kunt u terecht bij andere organisaties.

De Geschillenadviescommissie

Deze behandelt klachten die zijn uitgegroeid tot een geschil en kan bemiddelen of advies uitbrengen om het geschil op te lossen. Op Geschillenadvies vindt u meer informatie.

Gemeente

Vanaf 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders of verhuurbemiddelaars. Iedere huurder kan daar terecht. Op Ongewenst verhuurgedrag melden | Rotterdam.nl leest u hier meer over.

Kantonrechter/Huurcommissie

In een aantal gevallen kunt u ook naar de huurcommissie of de kantonrechter. Op Rijksoverheid: huurcommissie en kantonrechter leest u hier meer over.

We passen de algemene huurvoorwaarden aan. Nieuwe huurders ontvangen deze informatie bij het ondertekenen van het huurcontract. Alle huidige huurders informeren we per brief.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Een eigen (t)huis voor iedereen

In elke nieuwsbrief wisselen Hedy van den Berk (bestuurder van Havensteder) en Cees Broers (voorzitter van Huurdersalliantie De Brug) van gedachten over onderwerpen die belangrijk zijn voor huurders. Zij stellen elkaar om de beurt een vraag. Deze keer stelt Cees de vraag, Hedy geeft antwoord.
Lees meer

We verbeteren 320 woningen in Ommoord

De woontorens aan de Arrheniusweg en Joliotplaats in Ommoord waren toe aan een grote opknapbeurt. Door verschillende aanpassingen aan de binnen- en buitenkant wonen de bewoners straks in een comfortabelere woning.
Lees meer

Koffie, contact en klusjes: jongeren maken Schollevaar socialer

Op 16 mei vierden we de start van een mooie samenwerking met Accent praktijkonderwijs in Capelle aan den IJssel. Leerlingen gaan de wijk in met een koffiekar en groenkar om te helpen bij kleine klussen en om contact te maken met bewoners. Zo zorgen we samen voor minder eenzaamheid en meer verbinding in Schollevaar.
Lees meer