Stijgende energieprijzen

Eind 2021 begon het leven in Nederland steeds duurder te worden. De prijzen voor de boodschappen gingen omhoog en we kregen te maken met snel stijgende prijzen voor gas en elektra. Een ontwikkeling waar Havensteder zich zorgen over maakt. Dit raakt veel van onze bewoners hard in de portemonnee. Meer informatie over de servicekosten, klik hier.


Op deze pagina leest u wat Havensteder voor u kan doen. Onderaan deze pagina vindt u de veel gestelde vragen en antwoorden.
Moeite met betalen van uw rekeningen?

Neem contact met ons op als u moeite krijgt met het betalen van uw rekeningen. Onze incasso medewerkers kijken dan wat we voor u kunnen doen. Zolang u in contact met ons blijft zullen we u nooit zomaar uw woning uitzetten als u de huur niet meer kan betalen.

De gemeente Rotterdam maakte een overzicht met alle hulp die zij aanbieden. Op de pagina hulp bij betalingsproblemen leest u wat uw gemeente nog meer voor u kan doen bij financiële problemen.

Prijsplafond en TTB
Prijsplafond
Huurders met een eigen energiecontract vallen onder de prijsplafond van de overheid. Voor meer informatie over de prijzen/tarieven kijkt u op de website van de rijksoverheid.

Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming (TTB)
Heeft u blokverwarming? Dan verrekenen we de tegemoetkoming met de jaarlijkse eindafrekening. Lees hoe dat werkt.
Blokverwarming of stadsverwarming bij Havensteder

Betaalt u elke maand een voorschot stookkosten met de huur aan Havensteder? Dan heeft u blokverwarming of stadsverwarming. Havensteder maakt geen verschil tussen blokverwarming en stadsverwarming, beide vallen onder de collectieve warmtevoorziening.

Vattenfall is de energieleverancier voor blokverwarming, Eneco is dit voor stadsverwarming. Havensteder verdient hier niks aan.

Hoe kunt u dit zelf nagaan?

  • Heeft u meters op de radiatoren? Dan heeft u blokverwarming
  • Heeft u een warmte-afleverset in uw woning? Dan heeft u stadsverwarming
  • Heeft u een cv ketel in uw woning? Dan heeft u een eigen contract met een energieleverancier

Voorschotten warmte aanpassen
Ook nu de regeling Tijdelijke Tegemoetkoming Blokverwarming bekend is, passen wij uw voorschot niet aan. Bij het bepalen van de voorschotten hielden wij rekening met een mogelijk prijsplafond.

U kunt zelf bepalen of u uw voorschot wil verlagen. Wij raden u aan om dat niet te doen. Zo voorkomt u, dat u in 2024 moet bijbetalen. Als u toch teveel voorschotten heeft betaald, dan krijgt u dat bij de afrekening terug.
Formulier: Aanpassen voorschot warmte

Meer informatie over stijgende energieprijzen? Lees het informatieboekje.

Veelgestelde vragen

Hulp vanuit gemeenten en overheid
Extra hulp voor kwetsbare huishoudens (energietoeslag van € 1300)

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u misschien bij uw gemeente een energietoeslag van € 1300 krijgen.. Kreeg u in 2022 energietoeslag? Dan is de kans groot dat u dit in 2023 ook gaat krijgen.

Op de website van uw gemeente leest u hoe u dit kan aanvragen.

Meer informatie hierover leest op de website van de gemeente Rotterdam, gemeente Capelle aan den IJssel, gemeente Barendrecht en gemeente Albrandswaard.

Wat is het prijsplafond en voor wie is dit?

De overheid stelde een prijsplafond in voor energie en gas. Dit betekent dat de prijzen voor energie en gas bij een normaal verbruik niet hoger kunnen worden dan een bepaald bedrag. Hierdoor kunnen de prijzen voor energie en gas niet blijven stijgen. Het prijsplafond is voor kleinverbruikers. Kleinverbruikers zijn privé huishoudens en andere energieverbruikers met een energieaansluiting die maximaal 3x80 Ampère groot is.

Let op! De prijzen van het prijsplafond zijn ongeveer twee keer zo hoog als dat de prijzen voor energie en gas waren in 2021. U gaat dus nog steeds veel meer betalen.
De overheid heeft toegezegd dat het prijsplafond ook voor blokverwarming en stadsverwarming gaat gelden. Ze weten alleen nog niet hoe zij dit gaan doen.

Voor bewoners met blokverwarming werkt het prijsplafond anders. Als u blokverwarming heeft, krijgt u een korting van minimaal € 1063,21.
Deze korting krijgt u bij de afrekening in 2024. In 2024 rekenen we het warmteverbruik over het jaar 2023 met u af. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Energiecoaches helpen bij energie besparen

Energiecoaches van de gemeente kunnen helpen om energie te besparen. In veel wijken zijn er al energiecoaches. Zij geven advies over besparen en helpen vaak ook met kleine bespaarklusjes zoals het plaatsen van tochtstrippen en radiatorfolie.

Waar vind ik het telefoonnummer van mijn gemeente voor extra compensatie?
  • Voor gemeente Rotterdam belt u met 14010.
  • Voor gemeente Capelle aan den IJssel belt u met 14010.
  • Voor gemeente Krimpen aan den IJssel belt u met 140180.
  • Voor gemeente Barendrecht belt u met 140180.
  • Voor gemeente Ridderkerk belt u met 0180 451 234.
  • Voor gemeente Albrandswaard belt u met 010 506 11 11.
Ik wil schuldvrij blijven of worden, kan Geldfit mij helpen?

Hulp via Geldfit, een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute. Geldfit helpt om schuldenvrij te worden en te blijven. Veel (energie)bedrijven en gemeentes werken hiermee samen. Op Geldfit.nl kunt u anoniem een test doen. Daarna krijgt u advies en tips. Ook ziet u welke organisaties in uw buurt u kunnen helpen met geldzaken. Kijk voor meer informatie op www.Geldfit.nl.

Verduurzamen en energielabel
Wat is een energielabel?

Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een woning is. Een erkend bedrijf berekent dit. Zij kijken daarbij naar onder andere de isolatie van uw gevel, dak en vloer. Ook kijken ze naar wat voor ventilatiesysteem u heeft, het type verwarming, formaat en type van de woning.

Label A++++ is het meest zuinig, Label B is gemiddeld, G is het minst zuinig. Met een zuiniger woning kunt u besparen op uw energierekening, daarom hebben minder zuinige woningen ook een lagere kale huurprijs. Dat is wettelijk zo vastgelegd.

Wat is een Energie-Index en wat is het verschil met een energielabel?

Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2021 werd een nieuwe, nauwkeuriger methode gebruikt om te berekenen hoe energiezuinig een woning was: de Energie-index. Met deze berekening werd geen letter, maar een getal vastgesteld. Een lager getal, betekende een huis met minder energieverbruik.
Woningen vóór 2015 hadden geen Energie-index gekregen, maar een Energielabel. Dat label bleef gewoon 10 jaar geldig bleef, waardoor de twee methoden door elkaar heen werden gebruikt. Dit zorgde voor veel verwarring. Er is toen ook besloten om de Energie-index óók te vertalen naar een Energielabel. Het kan dus zijn dat uw woning beide heeft.

Krijgt een woning na verbeteronderhoud als label A?

Een beter label kan zorgen voor meer comfort en lagere warmte. Daarom streven wij naar een zo goed mogelijk label. Dat betekent alleen niet dat elke woning na renovatie een A label wordt. Veel oudere woningen zijn daar vaak ook niet voor geschikt. Anders worden de renovatiekosten hierdoor veel te hoog.

Havensteder verbetert zo snel mogelijk alle woningen naar minimaal label D en daar zijn we al heel ver in.

Wat betekent een minder goed geïsoleerde woning voor mijn energierekening?

De energierekening wordt bepaald door hoeveel energie u verbruikt. In goed geïsoleerde woningen is het energieverbruik iets lager energieverbruik dan in niet goed geïsoleerde huizen. Maar het verschil is niet zo groot (100 m3 gas minder maar 100 kwh meer). Gemiddeld verbruikt een woning van Havensteder 920 m3 gas en 2100 kwh.

Bewoners in minder goed geïsoleerde woningen passen vaak hun gedrag aan (bijvoorbeeld alleen de woonkamer verwarmen). Het verschil zit dus vooral in het wooncomfort.  Wij isoleren ongeveer 800 woningen per jaar om hier iets aan te doen.

Wanneer isoleert Havensteder mijn woning?

Havensteder isoleert ongeveer 1.200 woningen per jaar. Uw woning komt vanzelf aan de beurt. U krijgt ruim van te voren bericht als wij gaan starten met werkzaamheden aan uw woning en het gebouw waarin u woont.

Kan ik zonnepanelen krijgen van Havensteder?

De aankomende maanden maken we een plan waarmee we in het jaar 2023 starten. We zullen niet per direct en bij elke woning zonnepanelen kunnen plaatsen. We weten ook nog niet wat dit voor uw woning betekent. We willen volgend jaar starten bij 1000 woningen. We starten met de eengezinswoningen.


Havensteder vraagt een maandelijkse vergoeding voor het plaatsen van de zonnepanelen die lager is dan de opbrengst van de zonnepanelen.

Kan ik een waterpomp krijgen van Havensteder?

We plaatsen nog geen warmtepompen. In veel woningen is dit niet het beste alternatief voor gas. Waterpompen zijn groot (even groot als een koelkast) en hebben ook een buitenunit nodig waar vaak geen plek voor is. Een aansluiting op warmte is het beste alternatief voor veel woningen. Havensteder wil 600 woningen per jaar aardgasvrij maken. We doen dit samen met de gemeente en warmteleveranciers en zijn nu in gesprek in Lage Land, Prinsenland, Florabuurt, Agniesebuurt en Oude Noorden.   

Kan ik mijn gas afsluiten?

We adviseren u het gas niet af te sluiten. Het afsluiten en misschien later weer aansluiten, kost geld. Ons advies is om minder gas te gebruiken. Dan betaalt u de vaste lasten en minder voor uw verbruik. Daarmee houdt u uw energierekening laag. Als u problemen heeft met het betalen van uw energierekening, kunt u praten met een energiecoach.

Stadsverwarming, blokverwarming of eigen energiecontract
Hoe koopt Havensteder energie in?

Voor 2023, 2024 en 2025 heeft Havensteder een meerjarig contract afgesloten met Vattenfall. Dit contract voorziet in een stuk dienstverlening voor Havensteder zodat wij zelf gas in kunnen kopen op de gasmarkt.

Dat werkt als volgt:

  • We hebben een contract waarbij ieder jaar, over een heel jaar de prijs wordt vastgesteld.
  • Deze prijs wordt aan het einde van het nieuwe jaar afgerekend met de bewoner.
  • We kiezen voor een maximale risicospreiding.
  • Iedere week kopen we een deel van het totaalvolume in
  • Op deze manier halen we de pieken en dalen eruit
  • En komen we tot een gemiddeld tarief dat we doorberekenen aan de bewoners

Havensteder heeft intern een energiecommissie opgericht waar verschillende medewerkers van Havensteder deel van uitmaken samen met een externe specialist op het gebied van de energiemarkt. Deze externe specialist maakt voor Havensteder analyses van de markt en legt in opdracht van Havensteder de tarieven vast waarbij de energiecommissie controleert of dit volgens de afgesproken strategie gebeurt. Deze constructie zorgt ervoor dat we doen wat we met elkaar hebben afgesproken en de bewoners uiteindelijk een gemiddeld tarief voor de afrekening krijgen.

Wat is het verschil tussen blokverwarming of stadsverwarming?

U betaalt elke maand een voorschot warmte met de huur aan Havensteder. Daarnaast heeft u een contract voor electra met de energieleverancier die u uitkoos.

Betaalt u elke maand een voorschot stookkosten met de huur aan Havensteder? Dan heeft u blokverwarming of stadsverwarming.
Havensteder maakt geen verschil tussen blokverwarming en stadsverwarming, beide vallen onder de collectieve warmtevoorziening.

Vattenfall is de energieleverancier voor blokverwarming, Eneco is dit voor stadsverwarming. Havensteder verdient hier niks aan. In deze video leggen we uit hoe blokverwarming werkt.

Bij welke energieleverancier sloot Havensteder een contract af?

Havensteder heeft een contract afgesloten met Vattenfall. Eneco is de energieleverancier voor stadsverwarming voor huurders die een voorschot voor warmte betalen aan Havensteder.

Wat is een voorschot?

Een voorschot is een bedrag wat huurders met de huur betalen aan Havensteder. Dit betekent dat u de kosten voor warmte of servicekosten aan ons betaalt. Dit bedrag is een schatting waarvan wij denken dat u dit gaat verbruiken. Aan het eind van het jaar zien we wat u echt verbruikt heeft (wat de kosten waren) en of u moet bijbetalen of geld van ons terug krijgt.

Hebben de hoge kosten voor elektra van de gemeenschappelijke ruimten invloed op mijn huurtoeslag?

We krijgen vaak de vraag of de verhoging van de Stook- & Servicekosten invloed heeft op de huurtoeslag. Dit is NIET het geval.

Meer informatie hierover leest u op de website van de belastingdienst.

Kan ik huurverlaging krijgen?

Sommige huurders betalen hun warmte aan Havensteder (blokverwarming). Deze warmte betalen ze via een voorschot aan Havensteder. Dit voorschotbedrag tellen wij op bij de huur en betaalt u maandelijks aan ons.
Het lijkt daardoor of de huur omhoog gaat, maar dit is niet zo. De huurprijs blijft hetzelfde, alleen de prijs voor de warmte gaan omhoog.

Als u een hoge huurprijs heeft en een laag inkomen, komt u mogelijk in aanmerking voor een huurverlaging. Maar de warmte staan los van de huurprijs. Havensteder is niet verantwoordelijk voor de hoge energieprijzen. We kunnen hier niets aan veranderen en zijn wettelijk verplicht om de kosten van de energiemaatschappij door te belasten aan de huurder. We geven dus ook geen korting op de warmte.

Stapte of stapt u van aardgas over op stadswarmte?

U bent overgestapt van aardgas naar stadswarmte, of u gaat de overstap maken. Houdt rekening dat u geen warmte meer aan Havensteder betaald maar aan uw eigen energieleverancier.

Kijk voor meer informatie over de gestegen warmteprijzen op de website van Eneco.

  • Controleer uw termijnbedragen: Wij adviseren u om uw termijnbedragen te controleren en aan te passen. Dit zijn de bedragen voor stroom en warmte die u elke maand als voorschot aan de energieleverancier betaalt. Door te controleren of het voorschot nog klopt met uw verbruik, voorkomt u dat u achteraf (veel) moet bijbetalen. U kunt de termijnbedragen op de website van de energieleverancier(s) aanpassen. Heeft u hier vragen over of wilt u hulp? Neem dan contact op met uw energieleverancier(s).
Heeft u een eigen contract voor gas, electra, warmte?

Betaalt u geen voorschot voor gas, electra of warmte via Havensteder? Dan heeft u voor gas, electra en/of warmte zelf contracten met energieleverancier(s).

Havensteder heeft geen invloed op deze energietarieven. Omdat we ons zorgen over de prijsstijgingen en de gevolgen voor onze huurders, willen we u een paar adviezen meegeven.

  • Controleer uw termijnbedragen: Wij adviseren u om uw termijnbedragen te controleren en aan te passen. Dit zijn de bedragen voor gas, electra en warmte die u elke maand als voorschot aan de energieleverancier betaalt. Door te controleren of het voorschot nog klopt met uw verbruik, voorkomt u dat u achteraf (veel) moet bijbetalen. U kunt de termijnbedragen op de website van de energieleverancier(s) aanpassen. Heeft u hier vragen over of wilt u hulp? Neem dan contact op met uw energieleverancier(s).
  • Schakel op tijd hulp in bij betalingsproblemen: Verwacht u (betalings-)problemen door de energieprijzen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Ook raden we u dan aan om contact op te nemen met hulpverleners van de gemeente. De hulpverleners van de gemeente kunnen helpen bij het voorkomen of oplossen van financiële problemen.
Op www.havensteder.nl/hulp-bij-betalingsproblemen staat per gemeente waar u terecht kan.
Meterstanden bekijken

U kunt zelf de stand van uw warmteverbruik inzien. U ziet deze, op de metertjes op de radiatoren of in de meterkast, door het knopje van de meter in te drukken. Hierop zijn afwisselend de stand van de laatste dag van het jaar en de stand van nu te zien.

Elektra gemeenschappelijke ruimten
Wat valt onder elektra van de gemeenschappelijke ruimten?

Onder elektra algemene ruimte(n) vallen niet alleen lampen in de centrale hal, galerijen en trappenhuizen, maar ook elektra voor de lift, intercom/bellenplateau, hydrofoor systeem, centrale toegangsdeur, energieverbruik van de gemeenschappelijke CV-ketel, mechanische ventilatie en slagbomen van de parkeergarage. Dit verschilt natuurlijk ook per woongebouw.

Waarom zijn de kosten voor elektra gemeenschappelijke ruimten zo hoog?

Dat komt door de gestegen prijzen op de energiemarkt. De elektrakosten zijn gebonden aan de gasprijzen, waardoor de kosten zo hoog zijn.

Wat doet Havensteder aan de hogere kosten voor elektra in de gemeenschappelijke ruimten?

Havensteder is nu hard bezig om zo snel mogelijk iets te doen aan de verlichting in de gemeenschappelijke ruimten, zoals het vervangen van lampen voor ledverlichting en het plaatsen van sensoren. Soms kozen we bewust voor het laten branden van de verlichting in de gemeenschappelijke ruimten voor de veiligheid.

Het duurt even voordat al onze woongebouwen zijn gecontroleerd om vervolgens de aanpassingen te kunnen uitvoeren. Daarnaast lopen er ook lange termijn projecten van een aantal jaren om onze woongebouwen zo goed mogelijk te verduurzamen.

Krijg ik een compensatie voor het wegvallen van het TF-signaal?

Door het wegvallen van het TF-signaal hebben de lampen in sommige woongebouwen voor een periode dag en nacht aangestaan. Dit probleem is inmiddels opgelost. Bewoners worden niet gecompenseerd voor de periode dat de lampen overdag aan stonden.

Tips om energie te besparen
Waar vind ik tips om energie te besparen?

Met een paar simpele veranderingen kunt u energie en kosten besparen. Bijvoorbeeld:
• Verwarm alleen kamers waar u veel bent
• Houd deuren van de kamers dicht
• Plaats tochtstrippen
• Doe de was op een lagere temperatuur
• Douche korter en gebruik een waterbesparende douchekop

Meer tips om energie te besparen leest u op: