Jaarlijkse huurverhoging 2024
De overheid besluit ieder jaar met hoeveel procent de huur mag stijgen. In dit filmpje leggen wij uit waarom wij de huurprijzen dit jaar verhogen.
Huurverhoging
Wij verhogen de huren voor sociale huurwoningen dit jaar met 5,3% (CAO-loonontwikkeling min 0,5%). Dit percentage geldt voor huurders met een (gezamenlijk) bruto jaarinkomen tot en met € 52.753 (eenpersoonshuishouden) of € 61.046 (meerpersoonshuishouden) in 2022.
Ligt uw (gezamenlijk) bruto jaarinkomen in 2022 boven € 52.753 of € 61.046?
Dan verhogen wij uw netto huur met € 50 of € 100 per maand. Dit noemen we ook wel een inkomensafhankelijke huurverhoging. Op deze pagina leest u meer over de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Huurders van vrije sector huurwoningen vinden hier meer informatie over de huurverhoging.
Eenmalige huurverlaging
Vorig jaar verlaagden wij de huur voor sommige huurders. Misschien komt u ook nog in aanmerking voor een eenmalige huurverlaging. Op deze pagina leest u hier meer over.
Huurbevriezing
Dit jaar is er geen landelijke huurbevriezing. Sommige huurders ontvangen dit jaar geen huurverhoging. De reden dat wij geen huurverhoging vragen verschilt per huurder.
Vraag en antwoord
Wij begrijpen dat een huurverhoging niet leuk is en dat veel producten duurder zijn geworden.
Wij gebruiken de inkomsten uit de huurverhoging om woningen te bouwen, te verduurzamen en om woningen te onderhouden.
De huurtoeslag is per 1 januari 2024 met € 34,67 gestegen. Bij een huurverhoging geven wij uw nettohuur ook door aan de Belastingdienst. Hoeveel huurtoeslag u ontvangt is afhankelijk van uw situatie. Meer informatie over de huurtoeslag leest u op de website van de Belastingdienst.
- Betaalt u via automatische incasso of DigiAccept, dan hoeft u niets te doen. Wij passen het bedrag aan.
- Betaalt u met periodieke overboeking, pas dan zelf het bedrag aan bij uw bank.
- Betaalt iemand anders uw huur, bijvoorbeeld SoZaWe of de gemeentelijke kredietbank? Geef dan uw nieuwe huurbedrag direct door aan degene die de huur voor u betaalt.
Neemt u contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of telefonisch. Samen bekijken wij de mogelijkheden.
Uw nettohuur is uw kale huur zonder servicekosten. Deze netto huur vindt u in uw account op Mijn Havensteder of op uw laatste huurspecificatie.
Nee, u kunt door de huurverhoging uw huurtoeslag niet kwijtraken, tenzij het inkomen van u en uw medebewoners boven de huurtoeslaggrens komt.
Ontvangt u nu geen huurtoeslag? Controleer opnieuw of u hier recht op heeft! Maak een proefberekening op de website van de Belastingdienst en vraag alsnog huurtoeslag aan met uw DigiD in Mijn Toeslagen op de website van de Belastingdienst.
Ontvangt u al huurtoeslag? De Belastingdienst verwerkt uw nieuwe huurprijs in de berekening van de huurtoeslag. Wijzigt er iets in uw huishoudsituatie of gezinsinkomen, geeft u dat dan ook altijd direct door in Mijn Toeslagen.
U kunt bij ons bezwaar indienen tegen de huurverhoging. Hiervoor gebruikt u het 'bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging' op www.huurcommissie.nl. U vindt daar ook de wettelijke redenen waarop u bezwaar kunt maken.
Het ingevulde formulier met de gevraagde bijlagen stuurt u vóór 1 juli 2024 naar huuraanpassing@havensteder.nl, via ons contactformulier of via de post naar Havensteder, t.a.v. huurverhoging 2024, Postbus 1612, 3000 BP Rotterdam.
Klopt, van de overheid hebben wij toestemming gekregen om uw inkomen over 2022 op te vragen voor de jaarlijkse huurverhoging. Wij ontvangen geen inkomens, maar een code.
De Belastingdienst rekent met een rekenhuur. Dit is een term uit de huursubsidiewet. De rekenhuur is de kale huur plus de subsidiabele servicekosten. De Belastingdienst gebruikt de rekenhuur om het recht op huurtoeslag en de hoogte van de huurtoeslag te berekenen.
Subsidiabele servicekosten zijn:
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten;
- energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten;
- kosten van huismeester/wijkbeheerder;
- kosten voor dienst- en recreatieruimten.
Voor elk van de hierboven genoemde servicekosten telt de Belastingdienst maximaal
€ 12 bij de netto huurprijs op, ook als u een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal € 48.
Voor reparaties kunt u altijd een verzoek indienen via onze afdeling Klant & Service. Wij komen dan bij u langs en proberen het gebrek dan te verhelpen.
Contact
Heeft u vragen? Neem dan contact op met ons via telefoonnummer 010 892 1056Of stuur een email naar: huuraanpassing@havensteder.nl